Gå videre til hovedindholdet

Indlæg

Viser indlæg fra marts, 2015

Stress nedsætter forbrændingen

Forklaringen er de forhøjede mængder af stresshormonet kortisol, som på den ene side godt nok stimulerer nedbrydningen af sukker- og fedtstoffer, så muskler og hjerne får mere energi til at håndtere det pres, du oplever, men samtidig også er skyld i, at protein nedbrydes hurtigere i kroppen og dermed også, at det samme kan ske for muskelvævet, som er din forbrændingsmotor.Kortisolen nedsætter også cellernes følsomhed for insulin og påvirker deres evne til at optage glukose.
Et højt glukoseindhold i blodet kan resultere i en højere fedtlagring, blandt andet omkring maven, og kan gøre det sværere for kroppen at frigive fedt fra fedtdepoterne.
Undervurder i det hele taget aldrig din eventuelle stress, og tag fat i den, så snart du får mistanke om noget. Dyrk motion. Mediter, og træk vejret. Træk stikket ud, og bed om hjælp. Jo tidligere, jo bedre.Kilde: Livestrong.com
Konklussion: Hvis du vil tabe dig, så start med at gøre noget ved eventuel stress!


6 myter, der skaber mere stress

Igennem de sidste 10 år, har vi kæmpet mod stressbølgen i Danmark. Stresstallene er dog ikke blevet mindre, og i dag har 430.000 danskere symptomer på alvorlig stress hver dag, og 35.000 danskere er hver dag sygemelt pga. stress.
En af årsagerne hertil er, at vores stressforståelse er gennemsyret af en lang række myter om hvad stress skyldes, og hvordan vi løser det. Myter som i overvejende grad er skadelige og skaber mere stress:Du får stress, fordi du er perfektionistLøsningen på stress er personlig udviklingStress er kun din egen skyldStress skyldes privatlivetDu får stress af at arbejde for megetEn gang stress – altid stressMyte 1: Du får stress, fordi du er perfektionistDet er en udbredt antagelse, at mennesker går ned med stress, på grund af ’noget i deres psyke’ – hvilket som regel defineres som lavt selvværd og perfektionistisk adfærd. Denne antagelse stammer tilbage fra Friedmans 50 år gamle personlighedsteori om, at man kan kategorisere mennesker i A- og B-typer, og at det er…

Er du trist eller deprimeret? Kender du forskellen?

Der er forskel på at være trist og deprimeret. Har du været trist i mere end 14 dage, skal du tage det som et faresignal!

Kilde: Femina/Lone Overby Fjordback, overlæge i psykiatri - Foto: iStock Vi har dem alle! Dagene, hvor verden er grå, selvom solen skinner. Nætterne, hvor tårerne trykker på klumpen i halsen. Perioder, hvor vi føler os ensomme, uanset hvor mange mennesker, vi er omgivet af. Menneskets måske nok dybeste længsel er at føle glæde og fællesskab, og derfor føles det så hårdt, når vi ikke mærker det. Følelsen af tristhed, ugidelighed og ensomhed er normal. Som Dolly Parton engang har sagt, at hvis du vil opleve regnbuen, må du tage regnen med. Desværre er der bare nogle, der kun mærker regnen. Faktisk flere og flere af os På bare otte år er 32 procent flere kommet i behandling for depression, og hver femte dansker vil på et tidspunkt i sit liv få en depression. Hvorfor er det sådan? Stress er en risikofaktor for depression. Måske løber vi alle sammen hurtigere og hurtigere ud…

5 gode øvelser til din mentale træning!

Jeg taler ofte om vigtigtigheden idag skabe en sund balance i livet. Når jeg siger det, mener jeg på alle niveauer. Det er ok at være trist bare du kender vejen til glæde igen, det er ok at spiser usundt bare du kender vejen til sund kost igen, det er ok at hoppe motionen over bare du kender vejen tilbage igen, der er tusindvis af andre eksempler, de tre jeg nævner her er dem jeg har arbejdet med og holder fokus på i mit eget liv, og også dem mange af mine kunder har som temaer i deres liv.
Så sund balance mellem mental træning, kost og motion. Her er 5 gode øvelser til din mentale træning.
1. ØGET BEVIDSTHED
Du kan først ændre din adfærd, når du er bevidst om den. 

2. VEND DIT FOKUS
Det, du har fokus på, vokser. Vælg det positive frem for det negative. 

3. SIG DET, DU VIL OPNÅ
Flyt din opmærksomhed fra det, du ikke vil − til det, du gerne vil. 

4. SIG GODE TING TIL DIG SELV
Vi hjernevasker os selv med vores indre dialog, så støt dig selv. 

5. GIV DIG SELV EN PAUSE
Travle hjerner har så godt af …

Gå dig stressfri

GÅ EN TUR OG SLIP UD AF STRESS-SPIRALENTøm ikke dine batterier endnu mere for energi med sveddryppende løbeture og tung styrketræning når du er stresset. Du skal i virkeligheden gøre det stik modsatte: Gå en tur! Når jobbet bliver krævende, de ubesvarede mails hober sig op i din indbakke, og familien har brug for din fulde opmærksomhed, så kan det ende med stress!Men i stedet for at give den gas i fitnesscentret skal du bare gå en tur.Dette simple råd er nemlig det, der bremser dit stressspiral og får dig tilbage på sporet. En rolig gåtur i skoven eller langs stranden tømmer hovedet og giver dig ny energi.Kilde: iform.dk