Gå videre til hovedindholdet

Volvos mindste SUV og den frækkeste


Jeg har haft fornøjelsen af at teste og beskrive min egen bil, som generalprøve til Kvindernes Bilmagasin, som jeg er testkører og freelanceskribent for. Dem, der kender mig, ved jeg er så glad for at være en del af netop det team, der nu består af 7 kvinder, læs mere om os her - læs også mere om min passion i mit blog indlæg 'Min passion. Biler' 😀

Volvo XC 40 D4 AWD Momentum – Volvos mindste SUV og den frækkeste - en rigtig lille bisse.

Skrevet 31. maj  2019 / Af Rikke Struve

Volvo XC40. Det er min 8. Volvo, det er omkring 8 år siden jeg havde en Volvo. Da jeg satte mig ind i denne for et år siden, var det som at komme hjem. Jeg er vild med biler og har en speciel kærlighed til Volvo J

Selvom det er Volvos mindste SUV vil dieselmotoren på 2.0 ltr. med sine 190 heste gerne frem i forreste række. Jeg tester bilen en solrig forårsdag.

I flere år har Volvo været for købmænd og mænd med blød hat, hvis man spørger mig. Det var dengang Ford Motor Company var ejerene. Men de seneste modeller måler sig super godt med eliten. Det er nu det kinesiske selskab Geely, der er ejer Volvo. De har givet designerne frie tøjler til at gøre det de tidligere var gode til, nemlig at designe Volvo.

Den nye Volvo XC40 imponerer med en stærk karakter både i design og teknologi. En autentisk og kompakt-SUV, der er dynamisk og udtryksfuld. 



Design

Volvo XC40 har skarpe kanter, der elegant former bilen. Der, hvor baglygten møder bilens bagenden er værd at bemærke, lygten er placeret skarpt rundt om bagskærmen. Testbilen ses i Osmium Grey Metallic med sort tag, sidespejle og spoiler. 18” letmetal fælge. Fronten er kantet, lækker og ligner en lille bisse.


Med en længde på 442 cm er den ikke meget længere end en Golf, men den er rummelig, praktisk og har SUV fordelene med et rummeligt bagagerum og høj siddeposition, der giver et fantastisk udsyn.

Mange detaljer er designet af kvinder bl.a. er der ekstra kroge til bagage både for og bag, skraldespand, der nemt tages ud og tømmes. Smart J

En anden super smart detalje er hattehylden. I samtlige stationcars har jeg forbandet den langt væk når bilen skulle pakkes til ferien, hvor skulle jeg gøre af den? Dette er der tænkt på i Volvo XC40, den smutter nemt nedunder ’gulvet’ i bagagerummet



Indvendig brugerflade og komfort

Det første jeg lægger mærke til, er gearstangen – YES du læste rigtigt JDen kan være helt afgørende for hvad jeg synes om det indvendige design og ingen har endnu overgået det lille frækkert du finder i Volvo XC40, den er ovenikøbet elektrisk, hvilket gør gearskiftet til en leg.



Kabinen er simpel med iPad’en (den store skærm) som omdrejningspunkt, den er overskuelig, nem at betjene og kan tilpasses dine ønsker for visning på forsiden. Endvidere finder du biles digitale instruktionsmanual her. Instrumenteringen er også digital. Den har både USB og USB-C stik.



Sæderne er de ikoniske komfortsæder som Volvo er kendt for og som du sidder fantastisk i - i testbilen er det de i sort læder med synlige stikininger.

Sikkerhed er Volvos DNA og har altid været højt prioriteret også her er vores testbil opgraderet med det smarte IntelliSafe ACC som bl.a. automatisk bremsning og oplåsning efter kollision, fartbegrænser, færdselstavlegenkendelse, WHIPS, knæ-airbag i førersiden, vejbaneassistent (Haptiske rystelser), automatisk fjernlys og meget meget mere.

Forbrug og power

Testbilen er en 2.0 turbodiesel motor med 190 hk og 4.000 o/min. Den har en 8-trins automatisk gearkasse, kører 0-100 på 7,9 sek. Og har en tophastighed på 210 km/timen.

Bilen har 4 indstillinger for kørsel. Eco (effektiv kørsel), Comfort (hverdagsbrug), Off road (ujævn vej) og Dynamic (høj performance). Den har start/stop teknologi.

Den er testet til at kunne køre 19,6 km/ltr. Den billigste model starter ved kr. 411.000,-, testbilen har en startpris på kr. 585.000,- Denne testbil står til kr. 739.000,- med udstyr som IntelliSafe, lædersæder, LED forlygter, metallak, nøglefri betjening, parkeringssensor, siddehyndeforlænger og Volvo On Call, hvor du ved fx motorstop kan komme i kontakt med et callcenter der hjælper dig videre eller ved færdselsuheld sender udrykning. Dejlig trygt. 

Tidligere var det dyrt med sikkerheden, men jeg synes man her får virkelig meget med for sine penge. 



Der er ingen tvivl om vi har med en lille frisk og lækker SUV at gøre. Volvo XC 40 har alle de talenter, der skal til for at give et salg svenskerne ikke har haft før. I 2018 blev modellen kåret som ”Car of the Year 2018” på Geneva Motor Show i Schweitz.



Den er smuk, har et nordisk udtryk og er super god i byerne. Bedre end vi har set det i tidligere Volvo modeller. Den er støjsvag og er helt klart svensk luksus.

Design 
JJJJJJ(6/6)

Køreegenskaber
JJJJJJ(6/6)

Value for Money
JJJJJJ(6/6)

Tusind tak fordi du læste med.

/Rikke


Kommentarer

Populære indlæg fra denne blog

Prioritering og valg

Prioritér ALTID din partner først! (Hvis du har en). Det gør jeg!

Personlige prioriteringer kan vel egentlig ikke diskuteres, men blot respekteres. Hvad, der virker for mig, virker måske slet ikke for dig. Mine prioriteringer er mine valg - 100% og jeg står ved dem.
Med årene har jeg oplevet mange, der har haft en mening om min måde at leve mit liv på, mine prioriteringer og mine valg. Det værste ved det er at jeg har tilladt dem, at have det. Jeg sagde ikke fra. De overskred mine grænser.

Det har gjort mig ked af det, vred og dybt frustreret. For jeg tvivlede lige pludselig på mine valg. Var jeg rigtig eller var jeg forkert? Hvem er dommer? Hvem bestemmer? Det gjorde mig syg. Det sårede mig dybt. En masse tanker og dårlige dage.
Andre må gerne have en mening bare de respekterer mine valg og så længe de kender grænsen.

Jeg ved godt det er farligt at skrive at jeg prioriterer min mand først. 
Faktisk er det rigtig svært at fortælle om mine valg helt generelt. Ganske enkelt fordi jeg gennem h…

De manipulerede mit liv

De manipulerede mit liv. Jeg tillod det. Jeg er flov over at jeg lod det ske.

Igen bevæger jeg mig ud på glat og tynd is. Ikke mange tør bevæge sig herud. Jeg tør. Det skaber åbenhed.

Jeg ser mig i en position, hvor jeg godt kan tillade mig at have en mening. I hvert fald når det gælder mine egne oplevelser og følelser. Jeg er dog ret sikker på at jeg ikke er den eneste, der har eller har haft det som mig.

Dette er ikke et indlæg, hvor nogen skal tænke 'hvor er det synd for hende' men det er blot mit liv set med mine øjne. Det er heller ikke meningen at nogen skal føle sig støt, men måske mere tage det til sig og vide dette er verden set med mine briller på. Jeg er nemlig helt bevist om at I ser verden med jeres briller på.

Dette indlæg har været undervejs i lang tid og er omskrevet rigtig mange gange. I slutning af 2018 kom der lidt mere kød på og et forløb hos en psykolog fik mig til at indse, at jeg slet ikke er forkert, som jeg ofte føler mig. Jeg er mig.

Ægte/uægte - rigtig/fo…