Gå videre til hovedindholdet

Førstehjælp til overspisning

Hvad er overspisning ?

Overspisning kan være mange ting. For nogle sker det en gang i mellem. For andre fylder tanker om mad og behovet for at overspise, så meget at de næsten føler de lever et dobbeltliv. Andre igen, har måske en decideret spiseforstyrrelse i form af BED (tvangsoverspisning). Fælles for alle former for overspisning er, at det medfører stor følelsesmæssig smerte og kan have store personlige omkostninger.

Spiseforstyrrelse - Kan man ikke bare tage sig sammen?
Det er meget svært for udenforstående at vide, hvad en spiseforstyrrelse egentlig er.
"Hvorfor kan du ikke bare tage dog sammen og spise normalt ? - holde op med at sulte dig eller overspise.
"Kan du ikke se du er ALT for tynd eller tyk? 
Spørgsmålene er mange fra udenforstående, og det kan jeg godt forstå, for der findes ikke en enkelt forklaring på, hvad en spiseforstyrrelse egentlig handler om.
Du kan læse videre og få Diane Jasmins 7 tips og mine personlige kommentarer.

Overspisning handler aldrig om mad       

Selvom tanker om mad fylder det meste indeni dig, så er det slet ikke mad det handler om. Når tankerne omkring mad tager til og behovet for at overspise fylder det hele indeni, så er det en god ide at stoppe op og minde dig selv om, at det egentlig ikke er maden der er “problemet”. Din indre lykke og indre ro, vil du aldrig kunne finde ved at overspise eller ved at kontrollere din mad. Det er noget du har bildt dig selv ind. Og for at bryde den illusion, må du til at tro på noget andet.
Sig derfor til dig selv “det drejer sig om noget andet”
Det er ret svært at dreje 'problemet' til at handle om andet en maden - det kræver i hvert fald hårdt arbejde - for mig tog det rigtig mange år at finde ud af, at det i virkeligheden drejer sig om noget helt andet (tanker, følelser, selvværd...). Jeg er landet der, hvor jeg gerne vil være i mit liv, men indimellem må jeg stille skarpt og virkelig fokusere for ikke at falde tilbage i gamle mønstre. Jeg bruger løbe- og gåture som adspredelse - og det virker for mig, jeg er altid i bedre humør, når jeg kommer hjem igen.

Følelserne bag din overspisning

Dine tanker om mad, dit behov for at kontrollere din mad og tanken om at din krop er roden til alle dine problemer handler om følelser! Der er altid en bagvedliggende følelsesmæssig årsag til dit behov og din impuls til at overspise. Følelser du forsøger at håndtere, flygte fra, dulme eller indfri, ved at proppe dig med mad. Er du ked af det? Bange? Bekymret? Føler du dig utilstrækkelig? Med din bevidsthed om dine egentlige følelser, får du mulighed for at tage hånd om dem på en mere hensigtsmæssig måde, end ved at bruge maden.
Spørg derfor dig selv “hvad føler jeg lige nu?”.
Jeg havde og har ikke behov for at kontrollere min mad, men spiste i høj grad på mine følelser. Når jeg var ked af det! Når noget var synd for mig! Når jeg følte mig ensom! Jeg 'lærte' tidligt i min barndom at dulme de 'kedelige' følelser med mad. Og det fulgte mig i mange år. Også her skal jeg være meget bevist for ikke at falde i og det sker stadig en sjælden gang. Idag lader jeg mine følelser være følelser og acceptere at det er sådan mit liv er. Jeg bruger løbe- og gåture som adspredelse - og det virker for mig, jeg er altid i bedre humør, når jeg kommer hjem igen!

Hvad siger din krop?

Tag din krop med på råd. Det gør du ved at mærke efter i din krop. Hvad har du egentlig brug for lige nu?  Er du overhovedet i kontakt med din krop eller overhører du dens signaler? Er det fysisk eller følelsesmæssig sult du mærker? Er du træt? Har du uro i din krop?  Når du kan mærke hvad din krop har brug for, kan du bedre opfylde det behov og ikke blot forsøge at opfylde det med mad.
Spørg derfor dig  selv “hvad mærker jeg lige nu?”
Åh, det der med at mærke min krop har godt nok været noget af det sværeste at lære. Jeg øver mig stadig meget. Her har meditation og yoga været en kæmpe stor hjælp. Det an virkelig anbefales.

Mere vil have mere!

Din hjerne er en “sucker” efter søde sager og fed mad. Jo mere jo bedre. Lykkehormonerne i din hjerne har en fest, hver gang du fylder din krop med den slags. På den måde, kan man sige at mere avler mere. At for hver gang du har overspist i sød og fed mad, så skriger din hjerne på en endnu større fest næste gang.
Overvej derfor om du kan finde sundere alternativer at overspise i, mens du arbejder med årsagen bag.
Jeg har ikke være sukkerafhængig på den måde at det kun var søde sager jeg var 'sucker' efter. Jeg kunne bruge ALT mad! Og for meget af det sunde er altså også usundt. Jeg havde et madmisbrug!

Værdien af rutiner.

Efter en overspisning vil man som oftest kompensere ved at spise mindre i tiden efter. Hvis du faster eller springer måltider over, så vil du få en endnu større belønningsfølelse når du så spiser næste gang. Mange som overspiser, springer måltider over i løbet af dagen, for så at give los når de kommer hjem bag lukkede døre. Forskning viser at efter en faste (kortere eller længere tid), så udløses der endnu større mængder dopamin - “lykkehormon” - i hjernen når man så spiser. Det betyder at sådan et spisemønster,  er med til at holde dig fast i følelsen af, at kun maden kan give dig tryghed og at det er der, der er rart.
Hav derfor gode rutiner omkring din mad.
JA! Hvor kan jeg bare nikke genkendende til dette. Hold da op, hvor har jeg kompenseret mange gange i mit liv og hvor var jeg lykkelig (troede jeg). Idag har jeg ekstrem meget fokus på at have gode rutiner og spisemønstre. Indrømmer gerne at det er svært.

Drop alt eller intet tankegangen

Som overspiser er det ofte den sort-hvide tankegang der dominerer. Problemet med denne måde at forholde sig til livet og til maden på, er at det er dømt til at gå galt. På et tidspunkt “ryger du i”.  Hvilket kun medfører yderligere selvstraf, mindreværd og behov for kontrol. Derfor sættes endnu strengere mål og krav til  dig selv næste gang, indtil du så “ryger i” igen. Det er om noget, et mønster der holder dig godt og grundigt fast i overspisningen. Prøv i stedet at være mere blid ved dig selv, drop restriktionerne, tænk “både og” og tilgiv dig selv når du har overspist!
Vær derfor blid og omsorgsfuld overfor dig selv!
ALT var sort/hvidt for mig. Jeg har været SÅ streng overfor mig selv og kan indimellem stadig falde i her. Jo mere streng jeg var jo oftere 'røg jeg i'. En vane jeg gennem tiden har arbejdet meget med og stadig gør. At være blid og omsorgsfuld er nemt overfor andre, men overfor mig - NEJ! Øvelse gør mester og jeg bliver bedre og bedre.

Bryd tabuet.

Det er altid en god ide at fortælle andre om din overspisning. på den måde bryder du dit tavshedsløfte overfor spiseforstyrrelsen. Du fortæller den at du vil noget andet! Betro dig til en ven, din læge eller find måske et forum med ligesindede. Et godt sted kunne være Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Dem finder du her
Det er først nu, som i 2015, at jeg er begyndt at tale om at min tidligere overvægt skyldtes et madmisbrug. Meget svært at nå dertil! Jeg syntes det var vildt pinligt, at jeg ikke 'kunne styrer' mig og tænkte at det var min egen skyld, derfor var det ikke noget jeg talte om.
Jeg kunne ikke være nået hertil uden specialiseret terapi, støtte fra familie og venner, - jeg er dem dybt taknemmelig, - de troede på mig hele vejen!
Idag underviser jeg i Psykisk førstehjælp med temaerne - angst, depression, psykoser, misbrug og stress. Jeg har besluttet at jeg aktivt vil være med til at nedbryde tabuer omkring psykiske sygdomme, stress og mit eget madmisbrug ved at turde skrive og tale åbent.
Husk så, du er god nok – uanset størrelsen på din krop og uanset hvad du slås med! Jeg ved jeg er god nok!
Tusind tak til Diane Jasmin for dit blogindlæg, der gav min inspiration til at kommentere dine syv tips.
Tak fordi du læste med! Håber og ønsker du har fået inspiration, det er i hvert fald intentionen. HUSK det du har fokus på får du mere af!
Rikke

Dette indlæg er også udgivet som et PULSE indlæg på LinkedIn Du kan læse mere om mig på rikkestruve.dk!

Kommentarer

Populære indlæg fra denne blog

Prioritering og valg

Prioritér ALTID din partner først! (Hvis du har en). Det gør jeg!

Personlige prioriteringer kan vel egentlig ikke diskuteres, men blot respekteres. Hvad, der virker for mig, virker måske slet ikke for dig. Mine prioriteringer er mine valg - 100% og jeg står ved dem.
Med årene har jeg oplevet mange, der har haft en mening om min måde at leve mit liv på, mine prioriteringer og mine valg. Det værste ved det er at jeg har tilladt dem, at have det. Jeg sagde ikke fra. De overskred mine grænser.

Det har gjort mig ked af det, vred og dybt frustreret. For jeg tvivlede lige pludselig på mine valg. Var jeg rigtig eller var jeg forkert? Hvem er dommer? Hvem bestemmer? Det gjorde mig syg. Det sårede mig dybt. En masse tanker og dårlige dage.
Andre må gerne have en mening bare de respekterer mine valg og så længe de kender grænsen.

Jeg ved godt det er farligt at skrive at jeg prioriterer min mand først. 
Faktisk er det rigtig svært at fortælle om mine valg helt generelt. Ganske enkelt fordi jeg gennem h…

De manipulerede mit liv

De manipulerede mit liv. Jeg tillod det. Jeg er flov over at jeg lod det ske.

Igen bevæger jeg mig ud på glat og tynd is. Ikke mange tør bevæge sig herud. Jeg tør. Det skaber åbenhed.

Jeg ser mig i en position, hvor jeg godt kan tillade mig at have en mening. I hvert fald når det gælder mine egne oplevelser og følelser. Jeg er dog ret sikker på at jeg ikke er den eneste, der har eller har haft det som mig.

Dette er ikke et indlæg, hvor nogen skal tænke 'hvor er det synd for hende' men det er blot mit liv set med mine øjne. Det er heller ikke meningen at nogen skal føle sig støt, men måske mere tage det til sig og vide dette er verden set med mine briller på. Jeg er nemlig helt bevist om at I ser verden med jeres briller på.

Dette indlæg har været undervejs i lang tid og er omskrevet rigtig mange gange. I slutning af 2018 kom der lidt mere kød på og et forløb hos en psykolog fik mig til at indse, at jeg slet ikke er forkert, som jeg ofte føler mig. Jeg er mig.

Ægte/uægte - rigtig/fo…

Volvos mindste SUV og den frækkeste

Jeg har haft fornøjelsen af at teste og beskrive min egen bil, som generalprøve til Kvindernes Bilmagasin, som jeg er testkører og freelanceskribent for. Dem, der kender mig, ved jeg er så glad for at være en del af netop det team, der nu består af 7 kvinder, læs mere om os her - læs også mere om min passion i mit blog indlæg 'Min passion. Biler' 😀
Volvo XC 40 D4 AWD Momentum – Volvos mindste SUV og den frækkeste - en rigtig lille bisse.
Skrevet 31. maj  2019 / Af Rikke Struve
Volvo XC40. Det er min 8. Volvo, det er omkring 8 år siden jeg havde en Volvo. Da jeg satte mig ind i denne for et år siden, var det som at komme hjem. Jeg er vild med biler og har en speciel kærlighed til Volvo J
Selvom det er Volvos mindste SUV vil dieselmotoren på 2.0 ltr. med sine 190 heste gerne frem i forreste række. Jeg tester bilen en solrig forårsdag.
I flere år har Volvo været for købmænd og mænd med blød hat, hvis man spørger mig. Det var dengang Ford Motor Company var ejerene. Men de seneste mode…